(Internet of Things) اینترنت اشیاء معرفی و نقش آن در کسب و کار آیند
اینترنت اشیا ، یا اینترنت چیزها (Internet of Things) یک پارادایم نسبتاً جدید است که در سناریوهای ارتباطات بیسیم و مدرن به سرعت در حال رشد است. ایده اصلی این مفهوم، حضور فراگیر انواع اشیاء در اطراف ما است، از جمله تگهای RFID، سنسورها، محرکها، تلفنهای همراه و غیره - که از طریق طرحهای آدرسدهی منحصربهفرد قادر هستند با برقراری ارتباط با یکدیگر و همکاری برای دستیابی به اهداف مشترک هماهنگ شوند. عبارت اینترنت اشیاء، نخستین بار در ۱۹۹۹ میلادی توسط کوین اشتون بریتانیایی معرفی شد. اشتون این مفهوم را در قالب دنیایی که در آن هر چیز و هر شیای، دارای هویت دیجیتال باشد و کامپیوترها آنها را کنترل و مدیریت نمایند، مطرح نمود.
در پارادایم اینترنت اشیاء (IoT)، بسیاری از اشیاء که ما را احاطه کردهاند، در یک یا چند فرم در شبکه قرار میگیرند. فناوریهای شبکه حسگر، برای برآورده ساختن این چالش جدید، که در آن سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی نامرئی در محیط اطراف ما جاسازی شده است، افزایش مییابد. این امر باعث تولید مقدار زیادی اطلاعاتی میشود که باید در قالب یکپارچه، کارآمد و بهراحتی قابل تفسیر، ذخیره، پردازش و ارائه شوند.
کاربردهای اینترنت اشیا (IoT)
بدون شک، قدرت اصلی اینترنت اشیا تأثیر بالایی است که در جنبههای مختلف زندگی روزمره و رفتار کاربران بالقوه میتواند داشته باشد. از دیدگاه یک کاربر، کاربردهای IoT در هر دو زمینه کسبوکار و زندگی شخصی قابل مشاهده خواهد بود.
در زمینه کاربردهای روزمره و شخصی، راحتی در سبک زندگی، سلامت ، یادگیری پیشرفته، سرگرمی، کاهش هزینههای انرژی تنها برخی از سناریوهای کاربردی ممکن است که پارادایم جدید نقش مهمی در آیندهای نزدیک دارد. بهطور مشابه، از منظر کاربران کسب و کار، تسهیل مواردی نظیر اتوماسیون و تولید صنعتی، تدارکات، مدیریت کسب و کار / فرآیند، کاربردهای پزشکی، حوزه سلامت ، امنیت و حمل و نقل هوشمند مردم و کالاها قابل مشاهده است.
چشم انداز اینترنت اشیا:
تکامل اینترنت و پهنای باند و پروتکلهای ارتباطی در پیشرفت IoT بسیار مهم است. هر ساله اینترنت سریعتر و ارزانتر میشود و علاوه بر این، دستگاههای دیگری با عملکرد داخلی Wi-Fi ایجاد میشوند و پروتکلهای پیشرفتهتری مانند NB-IoT برای اینترنت اشیا با سرعت بیشتر و مصرف انرژی پایینتری در حال توسعه است. در نتیجه، اشیا با سرعت بیشتر و ارزانتری به اینترنت متصل خواهند شد.
با توجه به (WoT (Web of Things ، جریان دادهها از فرد به فرد، از فرد به دستگاه و از دستگاه به دستگاه وجود دارد. ارتباط دستگاهها بهطور فزایندهای به اتصالات اینترنتی ختم میشود. در نهایت، اینترنت اشیا میتواند وسیلهای برای سود بیشتر، راحتی بیشتر و استفاده بهتر از منابع، حفظ انرژی و محیط زیست در آیندهای نه چندان دور باشد.
تاثیر اینترنت اشیا (IoT) در کسب و کار
به مرور زمان تکنولوژی های بیشتری پا به عرصه جهان می گذارند و این اصلا دور از تصور نیست. گوشی های هوشمند قدرت و نفوذ و کنترل بیشتری نسبت به زندگی ما انسان ها دارند و این قدرت هر روز بیشتر از قبل می شود، این که این مسئله خوشایند است و یا به ما آسیب می زند به نوع زندگی ما بستگی دارد، اما یک چیز را با اطمینان می توانیم بگوییم؛ آینده در حال تغییر است و تمام ابعاد زندگی ما با پدیده ای به نام اینترنت اشیا (IoT) گره خواهد خورد. طبق پیش بینی گارتنر(Gartner ) تا سال ۲۰۲۰، ۲۶میلیارد دستگاه از این فناوری استفاده می کنند، این در حالی است که محققان ABI این رقم را تا ۴۰ میلیارد و IDC آن را بیشتر از ۵۰ میلیارد تخمین زده است.
اینترنتِ اشیاء Internet of Things) (IoT)) فناوری کاربردی است که در آن هر موجودی (اعم از انسان، سیستم های کامپیوتری، ماشین های مکانیکی، اشیا و حیوانات) شناسه های منحصر به فردی دارند و میتوانند بر روی یک شبکه اینترنتی بدون نیاز به رابطه انسان با انسان و یا انسان با کامپیوتر، داده ها را منتقل کنند. فرآیند ارسال دادهها در فناوری اینترنت اشیاء بدین ترتیب است که به سوژهی مورد نظر یک شناسهی یکتا و یک پروتکل اینترنتی (IP) تعلق میگیرد که دادههای لازم را برای پایگاه دادهی مربوطه ارسال میکند. دادههایی که توسط ابزارهای مختلف از قبیل گوشیهای تلفن همراه و انواع رایانهها و تبلتها قابل مشاهده خواهند بود.
آینده این فناوری کاربردی، بر کسب و کارها و نحوه فروش محصولات نیز تاثیر گذاشته و این قوانین را دچار تغییر می کند، در واقع با پیشرفت فناوری اینترنت اشیا در آینده، تعریف ما را از کسب و کار تغییر خواهد داد. در این مطلب چند مورد از ابعادِ کسب و کارهایی که با استفاده از این فناوری دچار تغییر شده اند، را بررسی می کنیم.
به کارگیری داده های بزرگ
با استفاده از اینترنت اشیا، بازاریابان و کارافرینان متوجه می شوند که مردم در هنگام خرید، به چه عواملی اهمیت می دهند، در واقع نسبت به این اطلاعات بینش ذهنی به دست می آورند، الگوهای رفتاری مصرف کننده را تجزیه و تحلیل می کنند و روش های جدید برای فروش بیشتر را کشف خواهند کرد که فرایند فروش را تسریع می بخشد. IoT عواملی را کشف می کند که باعث اجتناب مصرف کننده از خرید می شود و عواملی را به دست می آورد که باعث جذب مصرف کننده به خرید می شود. با استفاده از IoT ماهواره ای، کارافرینان می توانند اطاعات زیادی را به اشتراک بگذارند که از طریق اطلاعات به دست آمده از کاربران آنلاین تجزیه و تحلیل شده است و از این اطلاعات برای بهبود محصولات خود استفاده نمایند. کسب و کار ها می توانند از این طریق و با استفاده از این داده ها مشتریان خود را به صورت آنلاین جستجو کنند. همچنین می توانند پایگاه داده ی عظیمی به منظور نوآوری و تولید محصولات فوق العاده ایجاد نمایند تا از این طریق محصولاتی مطابق با سلیقه بازار هدف ارائه دهند.
کار از راه دور
IoT تنها برای یک مکان فیزیکی مانند انبار مورد استفاده قرار نمی گیرد، شما می توانید از آن برای بهبود وضعیت کسب و کار خود به صورت دورکاری استفاده نمایید. در واقع با استفاده از اینترنت اشیا می توانید با تمام کارمندان و کارگرانی که از دفتر شما دور هستند، ارتباط برقرار کرده و نحوه کار و بازده آنها را کنترل کنید. در این شرایط افراد در محل های دورتر از شما و تنها از طریق IoT می توانند خروجی کارشان را در اختیار شما قرار داده و بازده کاری تان را بیشتر کنند. طبق نتایج و تحقیقات کارکنان با کار کردن در خانه، روحیه شادتری دارند و بازده آنها بیشتر است و فناوری IoT می تواند این قابلیت را در اختیار شما قرار دهد.
رفع نیاز جدید مصرف کنندگان
مصرف کنندگان با استفاده از فناوری IoT به راحتی می توانند محصولات خود را سفارش دهند، در واقع مصرف کننده می تواند به راحتی و از طریق این فناوری محصولی که مدنظرش است را در خانه و بدون هیچ محدودیتی پیدا کند و با استفاده از چند دستورالعمل ساده سفارش خود را ثبت نماید، این روش فرایند خرید را تسریع بخشیده و مدت زمان آن را کاهش می دهد. در واقع کافی است با استفاده از گوشی هایی که از فناوری IoT بهره می برند تقاضای خود را ثبت کنید و در کمترین زمان ممکن محصول مورد نظر در منزل به دست شما خواهد رسید. به این ترتیب تامین کنندگان، شرکت ها و ارئه دهندگان خدمات با استفاده از این تکنولوژی راحت و سریع و پیشرفته به سرعت و در سریع ترین زمان تقاضا های مشتریان خود را پاسخ می گویند.
مدیریت موجودی انبار
اگر یک شرکت بزرگ هستید که به منظور فعالیت خود، بخش عظیمی از مواد و محصولات خود را ذخیره سازی کرده و در انبار نگهداری می کنید، میتوانید از مزایای IoT بهره ببرید. IoT به شما کمک می کند تا موجودی های انبار خود را کنترل کنید و در مواقع لزوم و قبل از اینکه دیر شود برای تکمیل آن اقدام نمایید. با این روش دیگر خطاهای انسانی به حداقل می رسد و شما می توانید از توانایی نیرو کارتان در راستا فعالیت های چالش برانگیز تری استفاده نمایید.
مدیریت کارامد
فناوری IoT تنها در مورد بهره وری نیست، تاثیر این فناوری در محیط کسب و کار و مدیریتی به اندازه بخش تولید است. مطالعات نشان می دهد استفاده از این فناوری باعث می شود مدیر و کارکنان بدون از دست دادن کیفیت و دقت، تمام وظایف خود را به خوبی انجام دهند.
در واقع با استفاده از اینترنت اشیا و داده هایی که ارائه می دهد، می توانیم کارکنانی که وجود آنها در عرصه تولید و پیشرفت شرکت تاثیر نداشته است را شناسایی کنیم و با این تعدیل نیرو کمک شایانی به پیشرفت شرکت داشته باشیم، همچنین در برخی موارد در بخش هایی از شرکت، با کمبود نیرو انسانی مواجه می شویم، که در این صورت نیاز به استخدام نیرو جدید داریم و یا به راحتی می توانید توانایی های کارکنان را تخمین زده و رده های کاری آنها را تغییر دهید.