Web 3.0 چیست؟
عدم وجود تعریفی روشن در مورد وب ۲٫۰، باعث بروز مشکلاتی در سنجش استاندارد های Web 3.0 شده است. اکثر مردم درباره اینکه Web 2.0 یک وب تعاملی و اجتماعی به منظور همکاری بین انسان ها است، نظر یکسانی دارند. این عقیده نیز کاملا با تعریف Web 1.0 تفاوت دارد که در آن اطلاعات شخصی در جایی به نام وب سایت ها ذخیره و انبار میشدند و مردم نیز به ندرت با آنها ارتباط برقرار میکردند. اگر ما جوهره وجود تغییرات بین Web 1.0 و Web 2.0 را تقطیر کنیم میتوانیم به جواب سوال خود دست پیدا کنیم. Web 3.0 یک تغییر اساسی است که در شکل گیری وبسایت ها و مهمتر از آن تعامل مردم با آنها تغییرات ایجاد خواهد کرد.
چه زمانی Web 3.0 شروع میشود؟
بسیاری از مردم عقیده دارند که بسیار به Web 3.0 نزدیک شده ایم. اما به نظر میرسد که مرحله ی گذر از Web 1.0 به Web 2.0 نزدیک به ۱۰ سال طول کشیده و تقریبا همینقدر نیز نیاز است تا از Web 2.0 به Web 3.0 برسیم.
عبارت Web 2.0 در سال ۲۰۰۳ و توسط Dale Dougherty (نایب رئیس اوریلی مدیا) ابداع شد و در سال ۲۰۰۴ نیز به کلمه ی رایجی تبدیل شد. اگر تقییرات اساسی بعدی نیز بخواهند در مدت زمان مشابهی اتفاق بیافتند، حدود سال ۲۰۱۵ میتوانیم به Web 3.0 دست پیدا کنیم. بنابراین قبل از آنکه از خودمان بپرسیم Web 3.0 چیست، باید درک کنیم که قبل از آنکه به Web 3.0 برسیم تغییرات زیادی را تجربه خواهیم کرد. در واقع دانش بشری ممکن است دوبرابر شود.
Web 3.0 چه شکلی خواهد بود؟
حقیقت این است که پیش بینی شکل و شمایل Web 3.0 مثل یک بازی حد و گمان است. یک تغییر اساسی در چگونگی استفاده ما از Web 3.0 به این ربط دارد که ما هم اکنون از Web چگونه استفاده میکنیم و به پیشرفت ما در تکنولوژی نیز بستگی بسیاری دارد. اما میتوانیم سناریوهایی را پیش بینی کنیم.
Web 3.0 به عنوان یک اصطلاح تجاری
متفاسفانه احتمال بسیار زیادی وجود دارد که ما از Web 3.0 تنها برای اهداف تجاری استفاده کنیم. Web 2.0 تا کنون پروژه های تاریخی زیادی را به نام خود ثبت کرده است که میتوان به Office 2.0, Enterprise 2.0, Mobile 2.0, Shopping 2.0 و خیلی چیزهای دیگری اشاره کرد. اما با افت کاربرد Web 2.0 شاهد وبسایت هایی هستیم که امیدوارند سریع تر از این گذرگاه رد شوند.
هوش مصنوعی Web 3.0
بسیاری از مردم عقیده دارند که وب بعدی میبایست از لحاظ هوش مصنوعی بسیار پیشرفته تر از قبلی ها باشد. اصلا یکی از مزایای رسانه های اجتماعی در آن است که وجود و فعالیت هوش انسان در این رسانه ها ، فاکتور اصلی آنها است. به طور مثال نشانه گذاری و بوکمارک های اجتماعی (social bookmarking) به عنوان یک موتور جست و جو (search engine ) میتوانند نتایج هوشمندانه تری را نسبت به گوگل ارائه دهند. با این حال به دلیل دخالت عامل انسانی، نتایج نیز میتوانند دستکاری شده و نادرست باشند. گروهی از مردم با هدف آنکه یک وبسایت خاص یا مقاله خاصی را محبوب تر سازند به راحتی به آنها رای داده و نتیجه ها را تغییر می دهند. بنابراین اگر هوش مصنوعی میتوانست یاد بگیرد که خوب را از بد تشخیص دهد و آنها را از هم جدا کند پس همچنین میتوانست در سایت های خبری و اجتماعی نیز همان کار را انجام دهد.
Web 3.0 یک وب معنایی است
در حال حاظر بسیاری از کارها و پروژه ها، در حال استفاده از وب معنایی هستند بدین معنی که اطلاعاتی که طبقه بندی و ذخیره شده اند قابل درک هم توسط انسان باشند و هم توسط کامپیوتر. بسیاری این موضوع را، ترکیب شدن هوش مصنوعی با وب معنایی برای خود تعریف میکنند. وب معنایی به کامپیوتر می آموزد که دیتا ها چه معنی میدهند و این تقریبا همان استفاده از اطلاعات به وسیله هوش مصنوعی میباشد.
منبع :
سایت تک دیک