اصول فناوری اطلاعات ( ویژه مدیران آینده )

این سایت به شما کمک میکند یک مدیر فناوری اطلاعات موفق باشید

اصول فناوری اطلاعات ( ویژه مدیران آینده )

این سایت به شما کمک میکند یک مدیر فناوری اطلاعات موفق باشید

در این وبلاگ که سر آغاز آن تمرینی ساده برای درسی کاربردی به نام اصول فناوری اطلاعات بود میخواهیم اطلاعات و ابزار هایی را معرفی کنیم که از دانشجوبان پویا و مشتاق مدیرانی زبده و توانا بسازد و به مدد الهی سازندگان میهن اسلامی ازین اطلاعات بهره مند شوند

بایگانی

۱۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

سیستم توصیه گر یا پیشنهاد گر (واژه سیستم گاهی با واژه های مترادفی مثل؛ “پلتفرم” یا “موتور” جایگزین می شود) زیر مجموعه ای از سامانه ی پالایش اطلاعات است که بدنبال پیش بینی “امتیاز” یا “اولویتی” است، که کاربر به یک آیتم (داده، اطلاعات، کالا و …) خواهد داد.

در سال های اخیر سیستم های توصیه گر بسیار متداول شده و در حوزه های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته اند. برخی از کاربرد های معروف آن در موارد زیر است:

فیلم های سینمایی، موسیقی، اخبار، کتابها، مقالات تحقیقاتی، جست و جوی پرسش ها، تگ های اجتماعی و غالب محصولات.

علاوه بر این سیستم های توصیه گر برای؛ متخصصان، گروه های همکاران، طنز پردازیها، رستورانها، خدمات مالی، بیمه عمر، مسائل عاطفی (قرار و مدارهای آنلاین) و صفحات تویتر نیز ارائه شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۹ ، ۰۳:۲۹
محمد جواد آکوچکیان

مهندسی اجتماعی درواقع به معنای کار روی یک شخص، باهدف ترغیب وی به انجام کارهایی برای حصول فرد ترغیب‌کننده به اهدافی چون دستیابی به داده‌ها، اطلاعات دسترسی یا دستکاری سیستم یا شبکه هدف برای انجام کاری خاص تعریف می‌شود. به واسطه طبیعت رازگونه این مهارت تاریک، معمولاً افراد از آن گریزان بوده و احساس می‌کنند قادر به اجرای یک آزمون موفق مهندسی اجتماعی نمی‌باشند. اگرچه هر زمان که شما سعی در وادار نمودن کسی به انجام کار موردنظر خود نمایید، یک عمل مهندسی اجتماعی را انجام داده‌اید. از یک کودک که سعی در وادار نمودن والدین به خرید اسباب‌بازی موردنظر خود می‌نماید تا تلاش افراد بزرگسال برای بدست آوردن یک شغل یا ارتقاء شغلی، همگی شکلی از مهندسی اجتماعی را در برمی‌گیرند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۹ ، ۰۳:۱۲
محمد جواد آکوچکیان

 

از زمان تونیس (Tonnies) و تلاش او برای تعریف دو گونه تجمع انسانی یعنی "اجتماع" در مقابل "جامعه" (گزلشافت و گمنشافت) به بعد همه متفکران علوم اجتماعی و فرهنگی  "رو در رو بودن"، "محدودیت تعداد"، و "ابتناء بر روابط عاطفی و نه روابط عقلانی  را از خصائص بنیانی "اجتماع" عنوان کرده‌اند.

هر چند روابط کاربران فضای مجازی رابطه‌ای با واسطه است و نه رو در رو، بسیاری از مطالعه کنندگان اینترنت تمایل دارند از اصطلاح "اجتماع" برای اشاره به جمع کاربران استفاده کنند.

  تاریخچه شبکه‌های اجتماعی اینترنتی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۹ ، ۱۶:۰۵
محمد جواد آکوچکیان

وب معنایی یک چارچوب مشترک فراهم می آورد که اجازه می دهد داده ها به اشتراک گذاشته شوند و در سراسر مرزهای کاربردی، اقتصادی و اجتماعی دوباره استفاده شوند.
این واژه توسط تیم برنرزلی، مخترع وب گسترده جهانی و گرداننده w۳c، ابداع شد که هم اکنون بر توسعه استانداردهای مطرح شده وب معنایی نظارت دارد.
او وب معنایی را این گونه معنی کرد که “تارنمایی از داده که می تواند مستقیم و غیر مسقیم توسط ماشین
مورد پردازش قرار بگیرد.” درحالی که منتقدان پرسش هایی درباره امکان پذیر بودن آن دارند،
طرفداران استدلال می کنند که برنامه های کاربردی در صنعت، زیست شناسی و تحقیقات علوم انسانی، در حال حاضر، اعتبار مفهوم اصلی را ثابت کرده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۹ ، ۱۵:۵۵
محمد جواد آکوچکیان

 

عدم وجود تعریفی روشن در مورد وب ۲٫۰، باعث بروز مشکلاتی در سنجش استاندارد های Web 3.0 شده است. اکثر مردم درباره اینکه Web 2.0 یک وب تعاملی و اجتماعی به منظور همکاری بین انسان ها است، نظر یکسانی دارند. این عقیده نیز کاملا با تعریف Web 1.0 تفاوت دارد که در آن اطلاعات شخصی در جایی به نام وب سایت ها ذخیره و انبار میشدند و مردم نیز به ندرت با آنها ارتباط برقرار میکردند. اگر ما جوهره وجود تغییرات بین Web 1.0 و Web 2.0 را تقطیر کنیم میتوانیم به جواب سوال خود دست پیدا کنیم. Web 3.0 یک تغییر اساسی است که در شکل گیری وبسایت ها و مهمتر از آن تعامل مردم با آنها تغییرات ایجاد خواهد کرد.

چه زمانی Web 3.0 شروع میشود؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۹ ، ۱۵:۴۴
محمد جواد آکوچکیان

وب 2.0  )یا (Web 2.0 اصطلاحی است در مورد وبسایت‌هایی که روی محتواهای تولیدی کاربران، آسانی استفاده و سازگاری با سیستم‌ها و دستگاه‌های مختلف تأکید می‌کند.

مقایسه Web 2.0 با Web 1.0

در وبسایت‌های مبتنی بر Web 2.0 کاربران می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، مطلب بنویسند، در مورد گفته‌ها و محتوای منتشر شده توسط دیگران اظهار نظر کنند و حتی عکس و ویدیو منتشر کنند. این در حالی است که در Web 1.0 تقریبا تنها کاری که کاربران یک وبسایت قادر به انجام آن بودند مشاهده و دریافت محتوا بود. به عبارت بهتر در عصر وب 1.0، تولیدکنندگان محتوا بسیار اندک بودند اما با توسعه وب 2.0 و ظهور شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها بر تعداد کاربرانی که محتوا تولید می‌کنند و هم‌چنین حجم محتواها افزوده شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۹ ، ۱۵:۳۶
محمد جواد آکوچکیان

اینترنت نسل پنجم یا اینترنت 5G یا شبکه 5G را انقلاب بعدی در انتقال اطلاعات به شکل بی‌سیم (wireless) نامیده‌اند.

تنها با گذشت پنج سال از عرضه نخستین گوشی های هوشمند 4G، صنعت وایرلس حالا خود را برای عصر اینترنت 5یا شبکه 5آماده می کند. هر چهار اپراتور تلفن همراه در آمریکا، همراه با تولیدکنندگان تراشه های گوشی های هوشمند و شرکت های سازنده تجهیزات مخابراتی سرگرم کار بر روی توسعه فناوری اینترنت نسل پنجم 5هستند. اما پیش از اینکه این فناوری به طور عمومی در اختیار کاربران قرار بگیرد باید از موانع متعددی گذر کنیم. دست یافتن به این فناوری هرچقدر هم که دشوار باشد، اما با توجه به نیاز روز افزون ما به پهنای باند ناگزیر از استفاده از آن خواهیم بود.

اینترنت 5G چیست ؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۹ ، ۱۵:۲۷
محمد جواد آکوچکیان

"داده‌های بزرگ (Big Data)" علم جدید درک و پیش‌بینی رفتار انسان با مطالعه حجم زیادی از داده‌های ساخت نیافته است. داده‌های بزرگ نیز به عنوان "تجزیه و تحلیل پیشگویانه شناخته شده است.
تجزیه و تحلیل پست‌های توییتر و فیس‌بوک، جستجوهای eBay، پیگیری‌های GPS و دستگاه‌های خودپرداز، نمونه‌ای از داده‌های بزرگ هستند. مطالعه فیلم‌های امنیتی، اطلاعات ترافیکی، الگوهای آب و هوایی، ورود هواپیماها ، گزارشات مربوط به برج‌های تلفن همراه و ردیاب‌های ضربان قلب، فرم‌های دیگر هستند. داده‌های بزرگ یک علم جدید است که هر بار تغییر می‌کند و فقط تعداد کمی از کارشناسان همه آن را درک می‌کنند.

مثال‌هایی از داده‌های بزرگ (Big Data) در زندگی معمولی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۹ ، ۱۴:۵۶
محمد جواد آکوچکیان

فناوری پوشیدنی چیست؟

کسی نمی‌تواند به شما در مورد بی‌اطلاعی از صحبت‌هایی که این روزها در مورد فناوری‌های پوشیدنی با توجه به رشد ناگهانی ساعت‌های هوشمند، ردیاب‌های تناسب‌اندام، ساعت‌های ورزشی و دیگر دستگاه‌های متصل در سال 2015 شنیده می‌شود، خرده بگیرد.
به‌طور ساده، پوشیدنی‌ها بزرگ‌ترین ابداع در حوزه فناوری پس از گوشی‌های هوشمند هستند – و فرصت‌هایی که ارائه می‌کنند نامحدود است.  در طول سال‌های گذشته فناوری‌های پوشیدنی وارد عرصه عمومی شده‌اند و محبوب‌ترین دستگاه‌ها در دنیا آن‌هایی هستند که می‌توانید روی مچ، باز و یا صورت خود قرار دهید.

پس انقلاب فناوری پوشیدنی چیست؟ بخوانید و متوجه شوید…

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۹ ، ۱۴:۵۳
محمد جواد آکوچکیان

اینترنت اشیا ، یا اینترنت چیزها (Internet of Things) یک پارادایم نسبتاً جدید است که در سناریوهای ارتباطات بی‌سیم و مدرن به سرعت در حال رشد است. ایده اصلی این مفهوم، حضور فراگیر انواع اشیاء در اطراف ما است، از جمله تگ‌های RFID، سنسورها، محرک‌ها، تلفن‌های همراه و غیره - که از طریق طرح‌های آدرس‌دهی منحصربه‌فرد قادر هستند با برقراری ارتباط با یکدیگر و همکاری برای دستیابی به اهداف مشترک هماهنگ شوند. عبارت اینترنت اشیاء، نخستین بار در ۱۹۹۹ میلادی توسط کوین اشتون بریتانیایی معرفی شد. اشتون این مفهوم را در قالب دنیایی که در آن هر چیز و هر شی‌ای، دارای هویت دیجیتال باشد و کامپیوترها آن‌ها را کنترل و مدیریت نمایند، مطرح نمود.

در پارادایم اینترنت اشیاء (IoT)، بسیاری از اشیاء که ما را احاطه کرده‌اند، در یک یا چند فرم در شبکه قرار می‌گیرند. فناوری‌های شبکه حسگر، برای برآورده ساختن این چالش جدید، که در آن سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطی نامرئی در محیط اطراف ما جاسازی شده است، افزایش می‌یابد. این امر باعث تولید مقدار زیادی اطلاعاتی می‌شود که باید در قالب یکپارچه، کارآمد و به‌راحتی قابل تفسیر، ذخیره، پردازش و ارائه شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۹ ، ۱۴:۴۹
محمد جواد آکوچکیان