اصول فناوری اطلاعات ( ویژه مدیران آینده )

این سایت به شما کمک میکند یک مدیر فناوری اطلاعات موفق باشید

اصول فناوری اطلاعات ( ویژه مدیران آینده )

این سایت به شما کمک میکند یک مدیر فناوری اطلاعات موفق باشید

در این وبلاگ که سر آغاز آن تمرینی ساده برای درسی کاربردی به نام اصول فناوری اطلاعات بود میخواهیم اطلاعات و ابزار هایی را معرفی کنیم که از دانشجوبان پویا و مشتاق مدیرانی زبده و توانا بسازد و به مدد الهی سازندگان میهن اسلامی ازین اطلاعات بهره مند شوند

بایگانی

mashup راهکاری برای مدیریت زمان و هزینه

چهارشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۰۴:۱۸ ب.ظ

 1 – مشاپ ( mashup ) چیست ؟

یک محتوای mashup شامل ترکیب انواع مختلفی از رسانه‌ها و منابع موجود، برای ایجاد یک کار جدید است .  mashupهای دیجیتال به افراد یا شرکت‌ها این امکان را می­‌د­هد تا با ترکیب چندین منبع محتوای آنلاین، محتواهای جدیدی را تولید کنند.

مشاپ ها سریعترین راه ایجاد یک نرم افزار کاربردی هستند و در برخی موارد ، هزنیه ی تحویل را از ماه ها به دقیقه ها کاهش میدهند. مشاپ ها نسل بعدی برنامه های کاربردی تحت وب هستند. یک مشاپ، یک برنامه کاربردی مبتنی بر وب است که از ترکیب اطلاعات و یا قابلیت های دو یا چند منبع موجود، برای تحویل یک تجزیه یک پارچه و جدید به کاربر به وجود می آید.

در زمینه اینترنت،یک مشاپ به یک برنامه کاربردی تحت وب گفته می شود که داده های دو یا چند منبع را ترکیب کرده و به صورت یک ابزار یکپارچه ساده در می آورد

 

2 - اهمیت و جایگاه آن چگونه است ؟

در پروژه هایی که غیر قابل پیش بینی  و زود گذر هستند و مورد توجه گروه محدودی از کاربران با نیاز های مشخص می باشد اهمیت و جایگاه مشاپ مشخص میشود .
مدیریت این پروژه ها با استفاده از روشهای سنتی ،زمانگیر و هزینه بر می باشد در حالی که استفاده از مشاپ ها باعث صرفه جویی چشمگیری در زمان و هزینه میشود .
چیزی که مشاپ ها را منحصر به فرد ساخته و توجه صنعت را به سمت آنها جلب کرده است قابلیت توسعه و انتشار سریع آنها می باشد .
مشاپ ها با بکارگیری سرمایه های نرم افزاری موجود و چشم پوشی از حجم بالای یک کار این امر را محقق می سازند.

اگرچه مشاپ ها ، باعث ایجاد برنامه های کم هزینه و ایجاد هماهنگی بیشتر میان فناوری اطلاعات و تجارت میشوند اما با چالش های زیادی روبه رو هستند

مشاپ ها سریعترین راه ایجاد یک نرم افزار کاربردی هستند و در برخی موارد ، هزنیه ی تحویل را از ماه ها به دقیقه ها کاهش میدهند .

 

 

3 - انواع مشاپ ؟

Mashup ها انواع مختلف دارند که معروف ترین هاش عبارتند از:

map mashup
photo Mashup
shoping Mashup
search Mashup
video Mashup
travel Mashup
social Mashup
music Mashup
news Mashup
messaging Mashup

 

4 - نقش آن در کسب و کار و سازمانها ؟

کاربرد اصلی مشاپ های سازمانی ، پیاده سازی برنامه های کاربردی موقعیتی در سازمان می باشد. این نوع ازبرنامه های کاربردی، عموما مشخصات زیر را دارند :

• کاربران هدف آنها محدود (تعداد کم) می باشد.

• گذرا هستند و طول عمر کوتاهی دارند.

• نیاز به یک راه حل آنی و نسبتا خوب دارند.

• توسط کاربران نهایی خود توسعه داده می شوند.

مشاپ های سازمانی این امکان را فراهم می آوردند که هوشمندی کسب و کار توسط فناوری

اطلاعات پیاده سازی شود. همه اطلاعات مهم در مورد یک نقش را می توان در کنار هم و در یک صفحه نمایش داد. این کار، حس منطقی بیشتری را در مقابل داده های منفرد به وجود می آورد . داده ها یا برنامه های داخل سازمان وقتی در کنار داده ها یا برنامه های دیگر قرار می گیرند، ممکن است حاوی اطلاعات بیشتری باشند بنابر این ارزش تفسیر داده ها وقتی بصورت یکپارچه در می آیند بالاتر می رود.

به عنوان مثال موارد زیر را بررسی میکنیم

کاربرد Mash up برای شرکت های خودرویی:

  • یکی از جالب ترین امکانات، ترکیب نقشه با محل تردد خودرو است. مثلا می توان با ردیابی خودرو در طی دوره زمانی مشخص (اپلیکیشنی مثل  dataviz )مبدا و مقصدهای فرد را توسط خودرو مشخص کرد و بعد با استفاده از داده های ترافیکی ، بهترین مسیرها را به مشتری ارایه داد.
  • همچنین با بکارگیری اطلاعات جغرافیایی و اطلاعات خودرو (مسافت پیموده شده، آخرین تاریخ تعویض روغن، دوره های گارانتی و ...) نزدیکترین مرکز خدمات معتبر را براساس برنامه کاری فرد (که از طریق تقویم های گوگل، یاهو و یا موبایل فرد) در دسترس می باشد ترکیب کند و زمان مناسب را به وی پیشنهاد دهد.

 

 

کاربرد های Mash Up برای سازمان های خبرگزاری:

 

ترکیب داده های گوناگون باعث کشف روابط جدید و جالبی در دنیای اخبار می شود. تصور کنید همزمان با انتشار اخبار ، محل رویدادها را نیز روی نقشه ها نمایش داد و یا ترکیب رویدادها از لحظا زمانی روی نمودارها می تواند خیلی از روابط را آشکار کند. مثلا ترکیب اخبار مالی (مثل بورس، قیمت ارز، قیمت نفت و ...) با رویدادهای سیاسی.

یا همینطور ترکیب اخبار فرهنگی – هنری با رویدادهای اجتماعی. به طور مثال موارد زیر کاربردهایی از Mash Upها می توانند باشند:

  1. - نمایش دادن اخبار مالی (بورس، ارز، نفت و ...) با رویدادهای سیاسی روی یک محور زمانی مشترک.
  2. - نمایش اخبار فرهنگی ، هنری ، اجتماعی و ... روی نقشه جغرافیایی به منظور نمایش میزان فعالیت های فرهنگی هر منطقه
  3. - ترکیب رویدادهای فرهنگی-اجتماعی با نقشه شهری (Google Maps) تا هر زمان بازدیدکنندگان به سرویس گوگل مراجعه کردند، فعالیت های جاری را به آنها اطلاع رسانی کند.
  4. - ترکیب اخبار و رویدادهای اجتماعی، فرهنگی، هنری با سرویس های شبکه های اجتماعی برای اطلاع رسانی به اعضای هر منطقه و بخش
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۲۱
محمد جواد آکوچکیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی